- Regulile de bază ale vorbirii indirecte
- Întrebări în vorbirea indirectă
- Dificultăți frecvente întâmpinate de elevi
Una dintre cele mai răspândite întrebări este ce înseamnă vorbire indirectă. Fiind cunoscută sub denumirea de “reported speech,” vorbirea indirectă este modul în care redăm cuvintele sau gândurile altcuiva fără a cita direct aceste lucruri. În acest fel nu vom mai folosi exact cuvintele unei persoane, ci parafrazăm, dar și adaptăm mesajul inițial, astfel încât să-l integrăm în contextul nostru.
De exemplu, în loc să spunem: “El a spus: Mă duc la mare,” în vorbirea indirectă, acest lucru poate fi zis în acest fel: “El a spus că se duce la mare.”
Regulile de bază ale vorbirii indirecte
Transformarea vorbirii directe în vorbire indirectă implică respectarea unor reguli clare și anume că aceste reguli sunt importante pentru a asigura o mai bună coerență, dar și o corectitudine a mesajului redat.
Modificarea pronumelor: În cazul vorbirii directe, trebuie avut în vedere schimbarea pronumelor, astfel încât să se reflecte mai bine perspectiva naratorului. De exemplu, în acest caz: “eu” devine “el” sau “ea” în funcție de un anumit context.
Schimbarea timpului verbal este un alt lucru important la vorbirea indirectă și anume că în cele mai multe dintre situații, timpul verbelor se schimbă în vorbirea indirectă. Prezentul simplu devine în acest fel trecutul simplu, iar prezentul continuu devine trecutul continuu.
De exemplu:
- Direct: “I am reading a book”
- Indirect: “He said that he was reading a book.”
Adaptarea timpului și a locului: În acest caz, expresiile de timp, dar și de loc din vorbirea directă sunt de cele mai multe ori modificate. În acest fel: “astăzi” devine “acea zi” sau “mâine” devine “ziua următoare.”
Introducerea conjunctiilor: În cazul vorbirii indirecte se folosesc adesea unele conjuncții precum “că” sau “dacă.” De exemplu: “He said that he was tired.”
Întrebările și exclamările: Întrebările din vorbirea directă devin propoziții afirmative în vorbirea indirectă. Un exemplu în acest caz ar fi:
- Direct: “What are you doing?”
- Indirect: “She asked what I was doing.”
Exemple de vorbire indirectă
Pentru a înțelege cât mai bine cum funcționează vorbirea indirectă, iată câteva reported speech exercises din care se poate vedea mai bine cum funcționează ea, astfel să aveți aceste vorbire indirectă exemple la dispoziție:
Exemplu 1:
- Vorbire directă: “I will go to the zoo”
- Vorbire indirectă: “He said that he would go to the zoo.”
Exemplu 2:
- Vorbire directă: “Are you coming with us?”
- Vorbire indirectă: “They asked if I was coming with them.”
Exemplu 3:
- Vorbire directă: “I don’t like this book.”
- Vorbire indirectă: “She said that she didn’t like that book.”
Un meditator de limba engleză vă va ajuta să înțelegeți toate aceste reguli și mai bine, deoarece el sau ea va crea un program individual pentru fiecare student.
Exerciții de vorbire indirectă
În situația în care doriți să stăpâniți mai bine acest tip de vorbire directă și indirectă, este important ca ea să fie practicată cât mai des. Fiecare trebuie așadar să țină cont de câteva practici de vorbire indirectă și anume de niște reported speech rules:
Transformă propozițiile următoare în vorbire indirectă:
- Direct: “I’m watching a video now.”
- Indirect: “He said he was watching a video then.”
Transformă întrebările din vorbirea directă în vorbire indirectă:
- Direct: “Where did you go?”
- Indirect: “She asked where I had gone.”
Întrebări în vorbirea indirectă
În ceea ce privește transformarea întrebărilor din vorbire directă în vorbirea indirectă engleza, acest lucru poate fi o provocare destul de mare. Cu toate acestea, întrebările deschise, care încep cu cuvintele interogative precum: “cine,” “ce,” “unde,” “când” și “de ce,” se transformă rapid prin schimbarea structurii propoziției.
Întrebările închise care necesită de obicei un răspuns de tip: “nu” sau “da” sunt introduse de obicei cu “dacă.”
Întrebări deschise:
- Direct: “Why are you late?”
- Indirect: “He asked why I was late.”
Întrebări închise:
- Direct: “Did you finish your homework?”
- Indirect: “He asked if I had finished my homework.”
Dificultăți frecvente întâmpinate de elevi
Atunci când vine vorba despre învățarea, dar și aplicarea regulilor de transformarea vorbirii directe în vorbire indirectă, elevii pot întâmpina unele dificultăți din acest punct de vedere. Printre cele mai comune dificultăți pe care aceștia le întâmpină se numără:
Confuzia între timpurile verbale
Aceasta este cea mai comună problemă în ceea ce privește vorbirea indirectă engleză. Elevii trebuie așadar să fie cât mai atenți la context, dar și la timpul verbului inițial, astfel încât să aplice corect transformările necesare.
Modificarea pronumelor, dar și a adjectivelor posesive poate crea confuzie. Este așadar esențial să se mențină pe cât posibil claritatea referințelor în propoziție.
Introducerea corectă a conjuncțiilor, precum și adaptarea structurilor propozițiilor este un alt aspect dificil, iar din acest punct de vedere elevii trebuie să fie confortabili în a aplica aceste modificări.
Locuțiunile de timp și de loc sunt alte lucruri care pot produce anumite probleme. Transformarea corectă a expresiilor de timp și de loc necesită o atenție la detalii. Acest lucru poate fi complicat pentru un elev care nu are o experiență vastă cu limba engleză.
Exprimarea clară a întrebărilor este un alt lucru dificil pentru unii elevi, mai ales atunci când aceștia schimbă ordinea, dar și structura cuvintelor sau a propoziției. Un tutore, care poate fi găsit pe BUKI, vă va ajuta să depășiți toate aceste dificultăți.
Pentru a se depăși toate aceste dificultăți este foarte important ca elevii să faca toate aceste vorbirea indirectă engleză exerciții constant și să solicite feedback de la profesori sau de la colegi. În acest fel ei își pot consolida cunoștințele și să-și dezvolte abilități de transformare corectă a propozițiilor din vorbirea directă în vorbirea indirectă.